Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

temata:07-princip_cinnosti_pocitace:main [2011/03/29 09:19]
ofeig vytvořeno
temata:07-princip_cinnosti_pocitace:main [2013/02/20 13:35] (aktuální)
marho [CISC architektura]
Řádek 1: Řádek 1:
-===== Princip činnosti počítače =====+~~ODT~~ 
 + 
 +====== 07 - Princip činnosti počítače =====
 + 
 +===== Obecné informace ===== 
 + 
 +  * **počítač** 
 +    * vymyslel Turing - 30. léta 
 +    * 1. počítač - ENIAC (1946), 2. počítač - EDVAC (1952) 
 +    * __dnes:__ je v informatice elektronické zařízení, které zpracovává data pomocí **předem vytvořeného programu** 
 +      * data ovládají hardware => lze přeprogramovat pro jinou činnost 
 +  * **algoritmus** 
 +    * je přesně definovaná konečná posloupnost příkazů (které jsou vybírány z předem definované konečné množiny elementárních příkazů), jejichž prováděním pro každé přípustné vstupní hodnoty získáme po konečném počtu kroků odpovídající hodnoty výstupní 
 +    - aplikačně specifický číslicový obvod - optimalizovaný, výkonný pro jeden algoritmus ... dlouho se navrhuje, je drahý 
 +    - program pro procesor - univerzální pro více algoritmů, nízká cena ... výkonnost nemusí být dostačující 
 +  * **komponenty HW** 
 +    - __datové struktury__ - registry (proměnné) 
 +    - __řídící struktury__ 
 +      - //sekvence// - komponenty seřazeny za sebou 
 +      - //selekce// - multiplexor 
 +      - //iterace// - čítač a řídící automat 
 +      - //rekurze// - NEJDE vyřešit v HW 
 + 
 +{{ :temata:07-princip_cinnosti_pocitace:ridici_struktury.jpeg?600 |Řídící striktury}} 
 + 
 +  * **procesor** 
 +    * obvodová realizace algoritmu, který dokáže vykonávat libovolné programy (algoritmy), sestavené z předem definovaných elementárních operací (instrukcí) 
 +    * vykoná **program**, který je uložen od zadané adresy v paměti 
 +      * program transformuje data, uložená na zadané adrese v paměti, na jiná data, jejichž nové umístění musí být rovněž specifikováno 
 +      * programy jsou uloženy v paměti jako posloupnosti instrukcí, vykonávají se sekvenčně 
 +    * [[temata:03-sekvencni_obvody:main|sekvenční]] (obvykle) synchronní číslicový obvod 
 +  * **hlavní komponenty procesoru** 
 +    - __programový čítač__ - PC 
 +      * určuje adresu, kde se nachází následující instrukce 
 +      * po //resetu// dochází k inicializaci procesoru a mj. je definován obsah PC (např. PC = 0003h) 
 +    - __instrukční registr__ - IR 
 +      * uchovává právě zpracovávanou instrukci 
 +      * //neviditelný registr//, v podstatě se jedná o aktuální stav konečného automatu 
 +    - __řadič__ 
 +      * řídí činnost procesoru  - vykonává instrukce 
 +      * konečný automat - FSM (konečný stavový stroj) 
 +    - __aritmeticko-logická jednotka__ - ALU 
 +      * slouží k provádění matematických operací 
 +      * převádí vstup na výstup 
 +    - __I/O jednotka__ 
 +      * umožňuje vstup a výstup dat do/z procesoru (obvykle do jeho registrů) i jinak než pouze skrz paměť 
 +      * TODO 
 +    - __registry__ 
 +      * klopné obvody, které ochovávají informace po dobu napájení 
 +  * **Program a jeho uložení** 
 +    - __Harwardská koncepce procesoru__ 
 +      * paměť pro data a programy je oddělena 
 +    - __Von Neumannova (princetonská) koncepce procesoru__ 
 +      * společná paměť pro data a programy 
 + 
 +<note> 
 +**Ještě tu dodávám tuto poznámku:** 
 +{{ :temata:07-princip_cinnosti_pocitace:usporadani_bytu.jpeg?600 |Uspořádání bytů}} 
 +</note> 
 + 
 +  * **rozhraní procesoru** 
 +    - __RESET__ - definuje obsah PC a inicializuje procesor 
 +    - __CLK__ - hodinový signál (v INP jsme řešili pouze synchronní procesory a obvody) 
 +    - __adresová sběrnice__ - je připojena na paměť (procesor generuje adresy pro paměť) 
 +    - __datová sběrnice__ 
 +    - __řídící sběrnice__ 
 + 
 +{{ :temata:07-princip_cinnosti_pocitace:procesor.jpeg?600 |Princip procesoru}} 
 + 
 +  * **vykonání instrukce** 
 +    * instrukce, která se vykoná je uložena v PC (programovém čítači) 
 +    * vykoná se obvykle v několika hodinových taktech 
 +    - __fetch - F__: načtení instrukce 
 +      - adresa určená obsahem PC je vystavena na adresovou sběrnici a je iniciováno čtení z paměti 
 +      - paměť dodá na datovou sběrnici kód instrukce, která se má vykonat 
 +      - instrukce je uložena do IR (instrukčního registru) 
 +    - __instruction decode - ID__: dekódování instrukce 
 +      - Instrukce je dekódována (tzn., že jsou nastaveny řídicí signály pro komponenty procesoru, které se podílí na vykonání instrukce – je např. vybrána operace sčítání a operandy ALU) 
 +    - __execute - E__: vykonání instrukce 
 +      - pokud instrukce vyžaduje pro své vykonání operand z paměti, musí být z příslušné adresy načten tento operand 
 +      - instrukce je vykonána (např. provede se sčítání), jsou nastaveny příznaky (např. přetečení) 
 +      - uloží se výsledek do registru, popř. se iniciuje zapsání výsledku do paměti 
 +    * pro další instrukci se určí nový obsah PC 
 +  * **obvodová realizace procesoru** 
 +    * při návrhu procesoru se vychází ze specifikace, která obsahuje požadavky na instrukční soubor, architekturu, šířku dat a adres, výkonnost, plochu na čipu, spotřebu atd. 
 +    * používali jsme (na příkladech, v projektu) tzv. __střádačovou architekturu__ - speciální registr střádač (acumulator) - do něj se ukládají výsledku z ALU (existuje i zásobníková, registrová a smíšená) 
 +      - __zásobníková__ - má zásobník a registr SP (Stack pointer) a používají se operace PUSH m_a, POP m_a, nejsou registry 
 +      - __registrová__ 
 +        * sada registrů - připojeny k ALU + sada FP (plovoucí řádová čárka) registrů - připojeny k FPU (operace v plovoucí řádové čárce) 
 +        * ADD R1, R2, R3 
 + 
 + 
 +{{ :temata:07-princip_cinnosti_pocitace:architektury.jpeg?600 |Architektury procesoru}} 
 + 
 +<note tip> 
 +**Mluvili jsme často o stavu vysoké impedance. Na INP to vysvětloval a na netu jsem našel obrázek:** 
 +{{ :temata:07-princip_cinnosti_pocitace:princip_tristavoveho_budice.jpg?600 |Třístavový budič}} 
 +**Vysokou impedanci značí první obrázek => zařízení je odpojeno. Pokud by byly zapojeny oba spínače, nastal by zkrat.** 
 + 
 +**=> __Třístavový budič__ => používá se například u sběrnic, pamětí, ...** 
 +</note> 
 + 
 +  * **nepřímé adresování** 
 +    * například ACC = M[M[123]] => do akumulátoru vlož obsah paměti s adresou, která je uložena v paměti na adrese 123 
 +    * potřebujeme registr IAR, který nám zjistí a uschová přímou 
 +    * IAR proto má: 
 +      - výstup na adresovou sběrnici => pošle adresu do paměti (123) 
 +      - vstup z datové sběrnice => přijde mu obsah z paměti daný adresou 123 => adresa obsahu, který chceme nahrát do akumulátoru 
 + 
 +{{ :temata:07-princip_cinnosti_pocitace:schema_procesoru.jpeg?600 |Schéma procesoru}} 
 + 
 +  * **klasifikace moderních procesorů** 
 +    * __parametr V__ - počet instrukcí, které se v jednom okamžiku vydají ke zpracování 
 +    * __parametr P__ - počet současně prováděných (rozpracovaných) instrukcí 
 +    - **subskalární procesory** - P = 1, V = 1 (286, 383) (bez zřetězeného zpracovaní) 
 +    - **skalární procesory** - P > 1, V = 1 - využívá řetězené zpracování (Pentium) (s zřetězeným zpracováním) 
 +    - **superskalární procesory** - P > 1, V > 1 (s zřetězeným zpracováním + multithreading/multicore) 
 +  * **Flynnova klasifikace procesorů** 
 +    * je založena na sledování počtu instrukčních a datových proudů v počítači 
 +    - jeden (single) instrukční resp. datový proud označujeme symboly SI resp. SD 
 +    - více než jeden proud (multiple) označujeme analogicky zkratkami MI resp. MD 
 +    * příklady: 
 +      * __SISD__ - von Neumannův počítač 
 +      * __SIMD__ - vektorový procesor - dva vektory (více čísel) sčítá jedna instrukce (např. grafická karta vykonává 1 instrukci na více datech[napr. pixelech]) 
 +      * __MISD__ - více počítačů zpracovává stejná data (řídicí počítač Space Shuttle) - stehný problém řeší více počítačů => bezpečnost (výsledek všech počítačů se porovnává a vybírá výsledná hodnota [např. většina počítačů musí mít stejný výsledek]) 
 +      * __MIMD__ - multiprocesorový systém (více instrukcí zpracovává více dat) 
 +  * **Současné kategorie procesorů** 
 +    * Univerzální (Intel, AMD, HP, IBM, ...) 
 +    * Grafické (Nvidia, ATI, Matrox, ...) 
 +    * Signálové (TI, Fujitsu, ...) 
 +    * Aplikační, např. pro mobilní telefony (Intel PXA250, ...) 
 +    * Multimediální (TI, Mpact, ...) 
 +    * Speciální (šifrovací, kompresní, např. pro MPEG-2, I/O, šachové, hrací, ...) 
 +===== Urychlování činnosti procesoru ===== 
   * techniky urychlování výpočtu v HW   * techniky urychlování výpočtu v HW
     * speciální kódování dle potřeby dané úlohy (není to řešení pro univerzální procesory (nejsou na nich naimplementované aritmetické operace v kódu zbytkových tříd)     * speciální kódování dle potřeby dané úlohy (není to řešení pro univerzální procesory (nejsou na nich naimplementované aritmetické operace v kódu zbytkových tříd)
Řádek 46: Řádek 180:
   * princip zřetězení se značně překrývá s principy procesorů RISC   * princip zřetězení se značně překrývá s principy procesorů RISC
   * základní myšlenka:   * základní myšlenka:
-<note>"V procesorech CIS používají složité strojové instrukce (CPI>>1) pouze špičkový programátoři, ale standartí rutiny kompilátoru je nepoužívají."</note>+<note>"V procesorech CISC používají složité strojové instrukce (CPI>>1) pouze špičkový programátoři, ale standartí rutiny kompilátoru je nepoužívají."</note>
 <note tip>**CPI** = průměrný počet taktů na jednu instrukci</note>     <note tip>**CPI** = průměrný počet taktů na jednu instrukci</note>    
   * výhodnější by bylo implementovat pouze jednoduché, ale rychlé instrukce   * výhodnější by bylo implementovat pouze jednoduché, ale rychlé instrukce
Řádek 82: Řádek 216:
     * když jsou zapotřebí data z předcházející instrukce, která ještě není dokončena     * když jsou zapotřebí data z předcházející instrukce, která ještě není dokončena
     * {{:temata:07-princip_cinnosti_pocitace:datovy_konflikt.png|}}     * {{:temata:07-princip_cinnosti_pocitace:datovy_konflikt.png|}}
-    * klasifikace +    * klasifikace (nechť máme dve instrukce v pořadí (i, j)), Pozn. k významu (AAB: operace A se začne vykonávat před dokončením operace B) 
-      * //RAW// - Read After Write +      * //RAW// - Read After Write (j se snaží o přečtení registru předtím, než do něj i zapíše, j pak dostává starou hodnotu) 
-      * //WAW// - Write After Write +      * //WAW// - Write After Write (j se snaží zapsat do registru předtím, než do něj zapíše i, takže dojde k přepisu instrukcí i a instrukce j jakoby se nevykonala) 
-      * //WAR// - Write After Read+      * //WAR// - Write After Read (j zapisuje do registru předtím, než ho i přečtě)
     * **Bypassing**     * **Bypassing**
       * poskytnutí mezivýsledku dřív než bude zapsán do registru       * poskytnutí mezivýsledku dřív než bude zapsán do registru
Řádek 100: Řádek 234:
   * experimenty bylo zjištěno, že četnost skoků v programech je značná - z toho se asi 83% povede   * experimenty bylo zjištěno, že četnost skoků v programech je značná - z toho se asi 83% povede
   * u skoků je třeba zrychlit zjištění cílové adresy (kam skočit), proto se používá malá cache pamět pro uložení cílových adres (//BTB// - Branch Target Buffer)   * u skoků je třeba zrychlit zjištění cílové adresy (kam skočit), proto se používá malá cache pamět pro uložení cílových adres (//BTB// - Branch Target Buffer)
-  * u podmíněných skoků jsou navíc ještě vyhodnocovány podmínky, o jejich splnění je možné spelukovat **predikce skoků** - ta může být statická (kompilátor nastaví bit predikce) nebo dynamická (pomocí speciálního HW)+  * u podmíněných skoků jsou navíc ještě vyhodnocovány podmínky, o jejich splnění je možné spekulovat **predikce skoků** - ta může být statická (kompilátor nastaví bit predikce) nebo dynamická (pomocí speciálního HW)
   * predikce (spekulace) probíhá podle předchozích směrů skoku (historii lze popsat binárním řetězcem několika bitů)   * predikce (spekulace) probíhá podle předchozích směrů skoku (historii lze popsat binárním řetězcem několika bitů)
   * nejjednodušší prediktor = **Jednobitový prediktor**   * nejjednodušší prediktor = **Jednobitový prediktor**
     * použí 1 bit z historie (tj. předchozí skok) a předpovídá následující     * použí 1 bit z historie (tj. předchozí skok) a předpovídá následující
     * {{:temata:07-princip_cinnosti_pocitace:jednobitovy_prediktor.png|}}     * {{:temata:07-princip_cinnosti_pocitace:jednobitovy_prediktor.png|}}
-    * stav 0 = skok se minule neprovedl, předpověje neskoč (-) +    * stav 0 = skok se minule neprovedl, předpověď je neskoč (-) 
-    * stav 1 = skok se minile provedl => předpověje skoč (+) +    * stav 1 = skok se minile provedl => předpověď je skoč (+) 
     * pokud je předpověd špatná musí být špatná větev programu ukončena a musí začít načítání instrukcí ze správné větve (je třeba aktualizovat BTB, to stojí několik taktů zřetězené linky)     * pokud je předpověd špatná musí být špatná větev programu ukončena a musí začít načítání instrukcí ze správné větve (je třeba aktualizovat BTB, to stojí několik taktů zřetězené linky)
  
  
 Zřetězené zpracování přináší urychlení výpočtu nejen v procesorech, ale i jiných číslicových obvodech (např. pro zpracování obrazu, bioinformatických dat apod.). Zřetězené zpracování přináší urychlení výpočtu nejen v procesorech, ale i jiných číslicových obvodech (např. pro zpracování obrazu, bioinformatických dat apod.).
-Pokud použijeme zřetězené zpracování, musíme dodat řadu podpůrných oibvodů a řešit řadu nových problémů.+Pokud použijeme zřetězené zpracování, musíme dodat řadu podpůrných obvodů a řešit řadu nových problémů.
 Moderní procesory používají kromě zřetězení i další koncepty: Moderní procesory používají kromě zřetězení i další koncepty:
   * superskalární architektury   * superskalární architektury
-  * VLIW procesory+  * VLIW procesory - má více ALU - tzn. může zároveň dělat více operací => k tomu slouží dlouhé instrukce
   * vektorové procesory   * vektorové procesory
-  * multivlákonové procesory                            +  * multivláknové procesory                            
  
 ==== CISC architektura ==== ==== CISC architektura ====
Řádek 123: Řádek 257:
   * vysoká složitost instrukcí => nutný systematický návrh řadiče procesoru   * vysoká složitost instrukcí => nutný systematický návrh řadiče procesoru
   * vykonání strojové instrukce probíhá posloupností mikrooperací (předpepsána mikroinstrukcí v řídící paměti)   * vykonání strojové instrukce probíhá posloupností mikrooperací (předpepsána mikroinstrukcí v řídící paměti)
-  * řidící paměti byly pevné (Read-Only Memory = ROM) a mnohem rychlejší než RAM    +  * řidící paměti byly pevné (Read-Only Memory = ROM) a mnohem rychlejší než RAM (je rychlejší načíst 1 složitou instrukci z RAM, která "obsahuje" 10 obyčených instrukcí, které se už načítají z napr. EEPROM než všech 10 instrukcí načítat z RAM)
   * díky vývoji mikrotechniky se řídící pamět přesuna na cache; to umožnilo držet krok s RISC architekturou   * díky vývoji mikrotechniky se řídící pamět přesuna na cache; to umožnilo držet krok s RISC architekturou
   * patří mezi nejvíce rozšířené (486, Pentium)   * patří mezi nejvíce rozšířené (486, Pentium)
-  * ** !!! OBRAYEK procesor_cisc.gif ** 
   * {{:temata:07-princip_cinnosti_pocitace:procesor_cisc.gif|}}         * {{:temata:07-princip_cinnosti_pocitace:procesor_cisc.gif|}}      
  
Řádek 134: Řádek 267:
 Dvořák Václav Prof.Ing. DrSc., Drábek VLadimír Doc.Ing. CSc. - Architektura procesorů - VUTIUM 1999  Dvořák Václav Prof.Ing. DrSc., Drábek VLadimír Doc.Ing. CSc. - Architektura procesorů - VUTIUM 1999 
    
-CIS architektura (ilustrace z) http://www.wiki.sps-pi.com/index.php/CISC_architektura</note>                                                                         +CIS architektura (ilustrace z) http://www.wiki.sps-pi.com/index.php/CISC_architektura</note>           
 + 
 +<doodle single login|07> 
 +^ OK ^ !!! ^ 
 +</doodle> 
 + 
 +{{tag>ofeig george INP pocitac procesor}} 
 + 
 +~~DISCUSSION~~                                                               
temata/07-princip_cinnosti_pocitace/main.1301383199.txt.gz · Poslední úprava: 2011/03/29 09:19 autor: ofeig
Recent changes RSS feed Debian Powered by PHP Valid XHTML 1.0 Valid CSS Driven by DokuWiki