Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

temata:28-html-a-javascript:main [2011/02/15 13:15]
sgs
temata:28-html-a-javascript:main [2013/05/24 09:14] (aktuální)
sgs [XHTML]
Řádek 1: Řádek 1:
 +~~ODT~~
 +
 ====== 28 - HTML a JavaScript ====== ====== 28 - HTML a JavaScript ======
  
Řádek 37: Řádek 39:
 Součástí obsahu elementu mohou být další vnořené elementy. Součástí obsahu elementu mohou být další vnořené elementy.
 **Atributy** jsou doplňující informace, které upřesňují vlastnosti elementu. **Atributy** jsou doplňující informace, které upřesňují vlastnosti elementu.
 +**Validita** znamená jak dokument splňuje pravidla definovaná W3C, neznamená bezproblémové zobrazovaní, vzhledem k různým implementacím.
 +
 +
  
 HTML obsahuje mimo vlastní definici značkovacího jazyka jako aplikace SGML mnoho dalších formálních jazyků, HTML obsahuje mimo vlastní definici značkovacího jazyka jako aplikace SGML mnoho dalších formálních jazyků,
Řádek 45: Řádek 50:
  
 ===== Struktura dokumentu ===== ===== Struktura dokumentu =====
-  * Deklarace DTD – je povinná až ve verzi 4.01, je uvedena direktivou <!DOCTYPE.+  * Deklarace DTD – je povinná až ve verzi 4.01, je uvedena direktivou <!DOCTYPE. - říká jakou verzí jazyka je dokument psán
   * Kořenový element – element html (značky <html> a </html>) reprezentuje celý dokument, vše je uvnitř.   * Kořenový element – element html (značky <html> a </html>) reprezentuje celý dokument, vše je uvnitř.
   * Hlavička elementu – obsahuje metadata (ne obsah), která se vztahují k celému dokumentu. Definují např. název dokumentu, jazyk, kódování, klíčová slova, přiložené soubory (styly, javascript,...). Je uzavřena mezi značky <head> a </head>.   * Hlavička elementu – obsahuje metadata (ne obsah), která se vztahují k celému dokumentu. Definují např. název dokumentu, jazyk, kódování, klíčová slova, přiložené soubory (styly, javascript,...). Je uzavřena mezi značky <head> a </head>.
Řádek 55: Řádek 60:
   * Stylistické značky – určují vzhled elementu při zobrazení, typickým příkladem je značka pro tučné písmo (<b>). Od tohoto druhu značek se postupně upouští, trendem je používání kaskádových stylů, které vzhled popisují odděleně od obsahu dokumentu.   * Stylistické značky – určují vzhled elementu při zobrazení, typickým příkladem je značka pro tučné písmo (<b>). Od tohoto druhu značek se postupně upouští, trendem je používání kaskádových stylů, které vzhled popisují odděleně od obsahu dokumentu.
  
 +
 +===== XHTML =====
 +Postupem, času vniklo XHTML, které je validní dle deifnice XML. Má striktnější pravidla, např, všechny značky musí být ukončeny atd.
 +Hlavní motto je oddělit vzhled od dat, což se docílí použítím CSS. Jě nekolik typů: Strict, Transitional,...
 +  * Dokument musí začínat XML deklarací
 +  * Všechny tagy malým písmem
 +  * Hodnoty atributů musí být v uvozovkách
 +  * Musíme posílat jiné Mime než u HTML
 +
 +===== CSS =====
 +Cascading Style Sheets. Něco málo o CSS pro úplnost.
 +Slouží k tvorbě šablon pro dokumenty, zde jsou uloženy definice. Definujeme většinou jejich vzhled, velikosti písma, barvy, odstupy. 
 +Máme tak pěkně externě uložené definice které můžeme obecně použít pro mnoho dokumentů a máme zachováno stejné formátování.
 +Možnost vložení do dokumentu, stejně jako JS viz konec.
 +I zde platí problém různé implementace u různých prohlížečů, nutné testovat ve všem.
  
 ===== JavaScript ===== ===== JavaScript =====
Řádek 122: Řádek 142:
 var moje_auto = new auto("mercedes", "3A4983"); var moje_auto = new auto("mercedes", "3A4983");
 </code> </code>
 +Ohledně toho prototypování je to složitější (jak fungují metody, dedičnost, jedna původní třida atd), nedá se to přirovnat k žádnýmu jazyku se kterým jsme ve škole pracovali, dalo by se to tu hodně rozepsat, ale nemyslim si, že to je potřeba.
  
 ====Klientský JavaScript==== ====Klientský JavaScript====
Řádek 143: Řádek 164:
 **Window jako globální objekt** **Window jako globální objekt**
 V klientském JavaScriptu je globálním objektem okno prohlížeče nazvané Window. Lze se na něj odkázat jménem window. Všechny globálně deklarované proměnné jsou proměnnými okna window. Jsou zde uvedeny pouze vlastnosti s odkazovanými typy. Většina objektů má mnohem více vlastností různých hodnotových typů. Nejpoužívanější je pravděpodobně objekt document. Tvoří podstrom objektů, které jsou dlouhodobě předmětem pokusů o standardizaci. V současnosti je již používána plně objektová verze DOM. V klientském JavaScriptu je globálním objektem okno prohlížeče nazvané Window. Lze se na něj odkázat jménem window. Všechny globálně deklarované proměnné jsou proměnnými okna window. Jsou zde uvedeny pouze vlastnosti s odkazovanými typy. Většina objektů má mnohem více vlastností různých hodnotových typů. Nejpoužívanější je pravděpodobně objekt document. Tvoří podstrom objektů, které jsou dlouhodobě předmětem pokusů o standardizaci. V současnosti je již používána plně objektová verze DOM.
 +
 +**DOM**
 +Znamená Document Object Model a umožnuje procházet dokument jako objekt. Jednotlivé zanoření elementů jsou další a další vnitřní objekty. Obsahy elementu, jejich atributy atd jsou atributy těchto objektů.
  
 **Model programování řízený událostmi** **Model programování řízený událostmi**
-Předpokládá se, že okno prohlížeče bude reagovat na události vesměs způsobené uživatelem. Mohou to být stisky kláves, pohyby myší apod. Budeme programovat a registrovat u systému ovládače těchto událostí. Registrací událostí rozumíme začlenění ovládačů do modelu zobrazené stránky.+Aby se začal provádět nějaký kód javascriptu, musí být spušten nějakou událostí. Mohou to být stisky kláves, pohyby myší atd, anebo obecně nahrání stránky na začátku prohlížení. Budeme programovat a registrovat u systému ovládače těchto událostí. Registrací událostí rozumíme začlenění ovládačů do modelu zobrazené stránky. 
 + 
 +<code> 
 +<span onClick="my_fce(10);">Textovy obsah elementu</span> 
 +</code>
  
 **Události** **Události**
Řádek 160: Řádek 188:
   * přímé vložení do programu v HTML, kde je ovládač zadaný jako hodnota nějakého atributu, např. onclick nebo onmouseover  - jen pro maličkosti.   * přímé vložení do programu v HTML, kde je ovládač zadaný jako hodnota nějakého atributu, např. onclick nebo onmouseover  - jen pro maličkosti.
   * jako tělo adresy URL, která používá speciální protokol javascript:   * jako tělo adresy URL, která používá speciální protokol javascript:
 +
 +====AJAX====
 +Ještě něco málo o AJAXu - zkratka pro Asynchronous JavaScipt And XML. Umožnuje komunikovat se serverem bez nutnosti nahrávat celou stránku znova.
 +Celá komunikace je obstarávána objektem XMLHTTPRequest, kterým se vyšle požadavek na server, a ten může vrácet data v Simple Text, XML, JSON atd.
 +Jde o asynchronní komunikaci, tzn. pokračuje se dál a nečeká se na odpověd od serveru.
 +
 +{{tag>internet}}
temata/28-html-a-javascript/main.1297772100.txt.gz · Poslední úprava: 2011/02/15 13:15 autor: sgs
Recent changes RSS feed Debian Powered by PHP Valid XHTML 1.0 Valid CSS Driven by DokuWiki