Export page to Open Document format

40 - Směrování a filtrování dat v Internetu

Směrování

  • Určit vhodnou cestu (sekvence směrovačů) sítí od zdroje k cíli
  • Doba konvergence - doba potřebná k rozšíření informace o změně do všech směrovačů a jejich reakce na tuto změnu
  • Směrovací tabulka - lokální tabulka směrovače obsahující informace pro každý známý cíl v síti
  • Destination network - cílová síť - identifikace sítě, nejčastěji jako její ip adresa a maska
  • Brána (gateway) - defaultní směrovač, first-hop router - směrovač připojený v lokální síti, zabezpečuje konektivitu lokální sítě
  • Defaultní cesta - cesta, použita v případech kdy není k dispozici přesnější směrovací informace
  • Směrovací protokol - protokol pro výměnu informací mezi směrovači pro účely zajištění směrování, např. RIP, OSPF, BGP, IS-IS, IGRP, EIGRP
  • Směrovaný protokol - protokol pro přenos dat, využívá směrování, například IP, IPX, AppleTalk
  • Směrovací algoritmus - algoritmus pro výpočet optimální cesty pro jednotlivé cílové sítě
  • Statické směrování - pomalá konvergence, lokální aktualizace
  • Dynamické směrování - rychlejší reakce na změnu, periodické aktualizace informací, okamžitá reakce na změnu ceny linky
  • Globální - Každý směrovač má k dispozici kompletní informaci o topologii sítě, Vyžaduje šíření informací celou oblastí
  • Decentralizované - Směrovače znají pouze sousedy a cenu linek k nim, Pouze výměna informací se sousedy

Směrovací algoritmy

  • Výpočet nejkratší cesty v grafu na základě informací o kompletní topologii a ohodnocení hran grafu cenami linek - Globální
  • Po k iteracích jsou známy cesty do k cílů

Dijkstrův algoritmus

Každý směrovač vypočítá cestu s nejmenší cenou pro každou cílovou síť Začátek cesty je vždy aktuální směrovač Iterativní výpočet Notace:

  • C(i,j) - cena linky z uzlu i do uzlu j
  • D(v) - aktuální hodnota ceny cesty ze zdroje do cíle v
  • P(v) - předchůdce uzlu v podél cesty
  • N - množina uzlů

Distance-vector

  • Bellman-Fulkerson-Ford algoritmus
  • Iterativní, distribuovaný
  • Informace se přímo šíří pouze mezi sousedy
  • Asynchronní algoritmus - Není potřeba synchronizace mezi uzly pro zajištění správnosti výpočtu
  • Datová struktura je tabulka:
    • Řádky jsou cíle
    • Sloupce jsou sousedé
    • V buňkách je uvedena cena do daného cíle přes uvedeného souseda
    • D(A, C) = 4, znamená, že ke směrovači A je přes souseda C cena 4.
  • Poison Reverse: Jestliže C směruje přes B do A, pak C bude oznamovat B, že jeho nejlepší vzdálenost do A je nekonečno. (aby nedošlo k počítání do nekonečna)

Wait (změna lokální ceny linky, zpráva od souseda) → Recompute (na základě nových dat aktualizace distance table) → Notify (zaslání informace sousedům, jestliže cena nejlepší cesty byla změněna)→

Autonomní systémy (AS)

  • Intra-autonomous system routing protocols (IGP) →RIP,OSPF, IGRP - EIGRP (cisco)
  • Inter-autonomous system routing protocols (EGP) →BGP (iBGP, eBGP)

Směrovací protokoly

OSPF - Open Shortest Path First

  • link-state protokol
  • siri informaci o změně v celé oblasti (LSA flooding)
  • Dijkstrův algoritmus pro výpočet nejlepší cesty
  • Ceny linek definuje administrátor (hop-count, bandwidth)
  • Informace jsou posílány okamžitě v případě změny, či alespoň jednou za 30 minut.
  • OSPF protokol je nesen IP protokolem (má číslo 89)
  • V režii OSPF protokolu je zajištění spolehlivého přenosu a broadcastu
  • OSPF testuje stav linky pomocí HELO paketů
  • Aktualizace mohou být autetizovány
  • Load-balancing - více cest se stejnou cenou může být současně použito pro přenos dat
  • Podpora pro multicastové směrování – Multicast OSPF
  • Podpora pro intra-autonomous system hierarchické směrovaní
    • Rozdělení AS do oblastí (areas)
    • Šíření informací pouze směrovačům v rámci oblasti
    • Hraniční směrovače pro každou oblasti propojují oblasti mezi sebou
    • Area 0 je propojovací oblastí –backbone area

RIP - Routing Information Protocol

  • nejstarší směrovací protokol
  • distance-vector (metrikou je počet skoku, hop-count)
  • hop count > 15oznacuje nedosažitelnou cestu - kvuli zacyklení směrovačů
  • periodicke aktualizace kazdych 30s
  • jestliže neprijde po dobu 180s aktualizace od souseda, je oznacen za neplatny a jsou informovani sousede
  • sousede aktualizuji sva data a pokud doslo ke zmene v RT posilaji oznameni
  • selhani linky/směrovače je takto sireno celou siti
  • poison reverse – zabráněni vytvareni směrovacích smyček
  • rip zprávy jsou neseny UDP/520
  • RIPv1 – classfull (nezna masku), nema autentizaci, unicast
  • RIPv2 – classless (podporuje CIDR), sifrovany, multicast
  • RIPng – podpora IPv6

BGP - Border Gateway Protocol

  • Path-vector protokol –podobny princip jako DV
  • Cesta jako seznam AS je k dispozici pro každou cílovou síť
  • ASN je 16-bitové číslo, přiřazované ICANN
  • Například: Path(4,6) = 4, 1, 3, 6
  • Přijmutí a filtrování informace od souseda
    • Soused je označován jako BGP Peer
    • Router advertisement je nabídka možnosti směrování
  • Výběr cesty
    • BGP směrovače mohou mít k dispozici více různých cest ke stejné síti
    • Na základě atributů cesty a rating policy se vybírá jedna z nich
    • Routing policy je lokálně definována administrátorem AS
    • Atributy: AS posloupnost, lokální preference, původ, komunitní číslo, MED, váha
  • Poslání oznámení o cestě sousedovi
    • Mechanismus umožňuje vybrat, jaké informace budou posílány
    • Prevence používání netranzitních (koncových) AS pro tranzitní přenosy
  • BGP zprávy se vyměňují pomocí TCP port 179
  • Typy zpráv:
    • OPEN: otevře spojení a autentizuje peery
    • UPDATE:oznámení nové cesty (new feasible route), respektive oznámení o jejím zániku (withdrawn route)
    • KEEPALIVE: udržování spojení
    • NOTIFICATION: uzavření spojení, oznamování chyb
  • Sumarizace:nebude - zamitnut obrazek

Filtrace

  • filtrování vstupního a výstupního provozu
  • kontrolují provoz - data propustí nebo zablokují
  • cislo protokolu, zdrojová/cílová IP adresa, zdrojový/cílový port, a další
  • 10 permit TCP from 147.229.0.0 to any dst-port 80
  • Pruchod pravidly od zacatku, dokud není nejake splneno

Firewally

  • Filtrování paketů (packet filtering) - kontrola jednotlivých paketů
  • Stavové filtrování (stateful filtering) - kontrola TCP toku (SYN,ACK)
  • Aplikační brána (application gateway) - na úrovni aplikační vrstvy

  • Inkluzivní přístup – zakazuje vše, co není povoleno, bezpečnější než
  • Exkluzivní přístup - propouští vše, co není zakázáno

Stavové filtrování (stateful filtering)

  • provoz považován za dvousměrnou výměnu paketů v rámci relace
  • aktivace keep-state dynamicky generuje interní pravidla pro každý očekávaný paket v relaci
  • Činnost stavového filtrování
    • Odcházející paket se zkontroluje v dynamické stavové tabulce
      • Pokud paket odpovídá očekávanému paketu relace (TCP), prochází. Stav relace je v tabulce aktualizován.
      • Ostatní pakety se kontrolují podle výstupních pravidel
    • Podobně pro přicházející pakety
    • Po ukončení relace se zruší informace z dynamické stavové tabulky

Filtrování na úrovni aplikačních protokolů

  • kontrola (inspekce) toků známých protokolů
  • SMTP, HTTP, FTP, IMAP, POP3
  • filtrování URL
  • Peer-to-peer (P2P) síťe: Bittorent, KaZaA, Gnutella, eDonkey
  • Pokročilá filtrovací pravidla
    • kontextově závislé filtrování
    • časově podmíňená pravidla

—-

  • Firewally
    • filtrování provozu
    • zahazování, propuštění definovaného provozu
  • Detekční systémy IDS (Intrusion Detection Systems)
    • kontrola provozu, monitorování dat
    • detekce útoků, neočekávaného chování
    • detekce na základě signatur či chování
  • Prevenční systémy IPS (Intrusion Prevention Systems)
    • reakce na útok → odkloňení či odfiltrování provozu

Klasifikace packetů

  • Algoritmický problém
    • roztřídit zprávy podle zadaných pravidel
    • najít co nejrychleji pravidlo, které se shodu s informacemi v hlavičce
    • paket H obsahuje K hlaviček (dimenzí): H = (H1,H2, . . . ,HK)
    • klasifikátor se skládá z N pravidel R = {R1,R2, . . . ,RN}
    • pravidlo je n-tice obsahující K položek (počet dimenzí)
    • např. R1 = (147.229.* .*, *, 25, *, *)
  • Typy porovnání
    • Přesné porovnání (exact match)
    • Porovnání prefixu (prefix match)
    • Intervalové porovnání (interval match)
  • Výsledkem porovnání v klasifikátoru je číslo pravidla s akcí.
  • Typy vyhledávání
    • Podle dimenzí (počtu kontrolovaných polí v hlavičce)
      • vyhledávání v jedné dimenzi (1D)
      • vyhledávání ve dvou dimenzích (2D)
      • vyhledávání ve více dimenzích (nD)
    • Podle techniky vyhledávání
      • lineární vyhledávání (linear search) - často používané, časová složitost je velká, používají se různé modifikace a rozšíření, algoritmus PathFinder kombinuje lineární a stromové vyhledávání, používá se i pro více dimenzí (bitový vektor)
      • vyhledávání technikou rozděl a panuj (divide and conquer) - rozdělí úlohu na více podúloh, které vyřeší a pak složí výsledky, metoda bitového vektoru, vektorový součin, či RFC
      • stromové vyhledávání – tries, grid of tries a jejich modifikace - prohledává postupně všechny dimenze - vhodné pro 1D či 2D, pro více dimenzí se používají rozhodovací stromy, např. HiCuts
    • použití bitových vektorů (bit vector)
    • vyhledávání pomocí vektorového součinu (cross producting)
    • rozhodovací stromy (decision trees)

Zdroj

Materiály ISA - Klasifikace paketu + Materiály IPK - Směrování

Potvrzení

40
Celé jménoOK!!!
Jiří Hajný2011-04-07 12:49:14 
 1

Diskuze

Vložte svůj komentář
 
temata/40-smerovani_a_filtrace/main.txt · Poslední úprava: 2012/04/18 16:57 autor: conyx
Recent changes RSS feed Debian Powered by PHP Valid XHTML 1.0 Valid CSS Driven by DokuWiki